مردم دیگر از تکنیک‌های بازاریابی سنتی خسته شده اند و اغلب، با چشم پوشی از بنرها و داد و بیدادهای تبلیغاتی،  تبدیل به افراد ماهری در کسب اطلاعات شده‌اند. به همین دلیل امروزه کسب و کارهای آنلاین نیازمند ارائه‌ی چیزی فراتر از یک سری شعار تبلیغاتی هستند، چیزی که ارزش جدیدی در زندگی آن‌ها ایجاد کند، ما نام این نوع بازاریابی را بازاریابی محتوایی میذاریم.

مهم نیست که چه نوع کسب و کاری دارید، یک شرکت بزرگ نرم‌افزاری هستید و یا وب سایت یک رستوران غذای ایتالیایی را مدیریت می‌کنید، همه کسانی که با کسب و کار شما ارتباط دارند به دنبال گرفتن یک حس خوب از برند شما هستند تا در نهایت زندگی بهتری داشته باشند.

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی در واقع نوعی از بازاریابی است که به فرایند تولید و به اشتراک‌گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید باشد می‌پردازد. بازاریابی محتوا به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که به وضوح تعریف و شناخته شده هستند. این عمل با هدف هدایت کاربران برای انجام اقداماتی سودده صورت می‌گیرد.

 

چرا بهتره در بازاریابی محتوایی از ارسال پیامک انبوه استفاده کنیم؟

یکی از عواملی که در اثر بخشی بازاریابی بازدهی قابل توجه تری نسبت به سایر روش های تبلیغاتی دارد، این است که معمولا ارسال پیامک انبوه جنبه ی خصوصی تر و تفکیک شده تری دارد.

این نوع تبلیغات ارتباط مستقیم تری را در مقایسه با سایر شیوه های بازاریابی به خود اختصاص داده است.

تقریبا می توان گفت این تنها روشی است که در هر لحظه  تبلیغات مورد نظر تان را در معرض دید مخاطبان قرار می دهد.

به این دلیل که تلفن های همراه همیشه و در هر لحظه ای همراه مخاطبان قرار دارد، بنابراین شما می توانید مطمئن باشید که پنل ارسال پیامک انبوه ، تبلیغ شما رادر دسترس مخاطبان قرار خواهد داد.

انواع محتوای متنی در بازاریابی محتوایی

  1. مقالات وبلاگ و سایت
  2. ایمیل و خبرنامه
  3. پیامک
  4. محتوای شبکه‌های اجتماعی گوناگون
  5. گزارش
  6. مقاله‌های تحلیلی و پژوهشی
  7. ترجمه

 

7 دلیل اهمیت محتوا در بازاریابی دیجیتال

محتوا نقش مهمی درزمینه بازاریابی دارد چون می‌تواند در ذهن مخاطب تاثیر ایجاد کند و این بخشی از اهمیت محتوا در بازاریابی دیجیتال است.

یک محتوای تبلیغاتی برای معرفی کسب و کار یا برنامه های اجرایی تان می تواند هم مخاطب را جذب کرده و بازدهی نتایج مورد انتظار تان را افزایش دهد و هم می تواند اثر عکس داشته باشد.

۱. مخاطبان شما را آگاه می‌کند.

۲. موجب افزایش رتبه‌‌بندی شما در گوگل می‌شود.

۳. لینک‌هایی از سایت‌های دیگر به‌دست می‌آورید.

۴. قابلیت به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی را پیدا می‌کنید.

۵. نرخ تبدیلتان بالا می‌رود.

۶.  قدرت شما در حوزه صنعت و کسب‌وکارتان افزایش می‌یابد.

۷. این کار می‌تواند پایه هر استراتژی بازاریابی دیجیتال دیگری شود.

 

عناصر تشکیل دهنده یک پیامک تبلیغاتی در ارسال پیامک انبوه

مشخص کردن هدف از ارسال پیامک انبوه

فرستادن پیامک‌های تبلیغاتی بی‌هدف، بی‌مناسبت و در کل بیهوده، هم هزینه‌های شما را به باد می‌دهد و هم مخاطب را از برندتان منزجر می‌کند. پیش از هر چیز بهتر است یک تقویم برای ارسال پیامک آماده کنید، مناسبت‌ها، تخفیف‌ها، رویدادها و خلاصه هر چیزی که می‌تواند بهانه‌ای برای فرستادن پیام باشد را بررسی کنید و هدفتان را لابه‌لای این بهانه‌ها بگنجانید. مثلا ثبت‌نام مشتری تازه می‌تواند بهانه خوبی برای فرستادن پیامک‌های تخفیف و … باشد. همچنین تبریک روز تولد مخاطب می‌تواند بهانه‌ای برای یادآوری درباره محصولات تازه یا ویژگی‌های جدید محصولتان باشد.

جمله یا عبارت آغازین در ارسال پیامک انبوه

دنیای تبلیغات هرروز محدودتر می‌شود، چرا که مخاطبان زمان ندارند، آن‌ها که زودتر از شما آمده‌اند، مخاطب را کلافه کرده‌اند، شبکه‌های اجتماعی کاربران را در خود غرق کرده‌اند! شما برای رساندن پیامتان به مخاطب فرصت چندانی ندارید! شاید بشود گفت فرصتتان کمی بیشتر از چشم برهم زدن است. در این فرصت کوتاه باید مخاطب را درگیر خودتان کنید. فرصت شما تنها به اندازه زمانی است که نوتیفیکشین پیام روی گوشی کاربر ظاهر می‌شود و او در حالت preview پیام را می‌بیند، بنابراین جمله آغازین باید چنان جذاب باشد که او پیام را باز کند.
این لحظه مثل گیر کردن قلاب به دهان ماهی است! آیا طعمه‌تان انقد جذاب و وسوسه‌انگیز هست که مخاطب را اسیر خودش کند؟

تعداد کاراکترها

تمام متن‌ها به سمت خلاصه‌تر شدن پیش می‌روند؛ چرا که مخاطب امروزی فرصتی برای خواندن متن‌های طولانی ندارد. او حتی ویدئوهای طولانی و پادکست‌های بلند را هم تحمل نمی کند، چه برسد به خواندن یک متن طولانی. علاوه بر این اپراتورهای پیامکی در ارسال پیامک انبوه  فقط تعداد ۷۰ کاراکتر فارسی و ۱۶۰ کاراکتر انگلیسی را پشتیبانی می‌کنند. بنابراین در تولید محتوای متنی پیامک باید تمام توان‌تان بگذارید تا هر چه خلاصه‌تر و گزیده‌تر بنویسید. بهتر است روی هدف متمرکز بشوید، حروف اضافی و علائم را حذف کنید. ساده و بی‌پیرایه بنویسید. حرف‌های پیچیده و طولانی را در جاهای دیگر مثل وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی هم می‌توان نوشت. پیامک تبلیغاتی به خودی خود برای مخاطبان منزجر کننده است. بنابراین نباید با اشتباهات ریز و درشت آن‌ها را دلزده‌تر کرد.

 ایجاد اهمیت و ضرورت موضوع

یکی از چیزهایی که باعث می‌شود پیامک شما بی‌هدف به نظر برسد این است که اهمیت و ضرورت موضوع را برای مخاطب مشخص نکنید. مثلا به او نگویید که تخفیف‌های‌تان فقط 3 روز قابل استفاده است. یا به او نگویید که یک پیشنهاد ویژه برایش دارید! چرخه عمر پیامک‌های تبلیغاتی کوتاه است. اگر مخاطب را در محدودیت زمانی نگذارید او پس بستن پیام دیگر یادش نمی‌آید که شما چه گفته‌اید و چه خواسته‌اید! حتی اگر یادش هم بیاید پیدا کردن پیام شما در میان انبوهی پیامک تبلیغاتی دیگر سخت است. بنابراین برای مخاطب محدودیت زمانی بگذارید. برایش ضرورت ایجاد کنید؛ مثلا اگر در آغاز فصل زمستان می‌خواهید پیامک بفرستید، به محصولات زمستانی مورد نیازش اشاره کنید.

استفاده از نام کاربر برای خطاب (شخصی‌سازی)

همیشه استفاده از خطاب گلی عزیز، ایمان عزیز و … بهتر از دوست عزیز و دوست گرامی و … است. چه در ایمیل و خبرنامه و چه در پیامک، این گونه شخصی‌سازی کردن پیام یعنی احترام به مخاطب. بنابراین این فرصت خوب را از دست ندهید و پیامک‌هایتان را شخصی‌سازی کنید.

گذاشتن CTA یا لینک‌ها

گذاشتن دکمه فراخوان یا یک لینک پیام شما را سمت و سو می‌دهد. دادن یک پیام هر چه قدر هم هیجان انگیز باشد اما اگر در آن هیچ ارتباط یا راهی که هدف شما را ادامه دهد، نباشد بنابراین پیامتان بی‌هدف است!

حتما در انتهای پیامک‌ها دکمه فراخوان یا لینک یا حتی شماره تلفن بگذارید تا مخاطب بتواند با شما ارتباط برقرار کند.

در این کار باید حرفه ای باشید

احتمالا می توانید حساسیت نگارش و تولید یک محتوای تبلیغاتی برای استفاده در پنل ارسال پیامک انبوه را در نظر بگیرید.

مهم ترین نکته در نگارش یک محتوا برای استفاده در ارسال اس ام اس انبوه این است که نویسنده ی آن کاملا به چهارچوب های کاری، اهداف پروژه و جریان کار تسلط کافی داشته باشند و متناسب با اهداف و نتایج مورد انتظار پروژه تدارک یافته شود.

مهم ترین ویژگی ای که محتواهایی که برای استفاده در سامانه ارسال پیامک انبوه استفاده می شوند می بایست داشته باشند، این است که مختصر و مفید باشند و بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشند.

یک محتوای اصولی با کپی رایت استاندارد در اولین لحظه ای که مخاطب آن را مشاهده میکند، نظر مخاطب را جلب و مخاطب را به سمت هدف شما سوق میدهد.

بنابراین می توان گفت در چنین روش هایی از بازاریابی و تبلیغات، محتوای تولید شده برای مضمون تبلیغاتی شما می تواند سهمی در حدود بیش از نیمی از بازدهی و اثر بخشی پروژه تان را در اختیار داشته باشد.

 

 CTR چیست و چه اهمیتی دارد؟

CTR  یا همان  click through rate، در واقع نرخ کلیک روی یک تبلیغ، به نسبت تعداد نمایش است.

هرچقدر که متن شما برای مخاطب جذاب باشد و احساس شود که متن برای کاربر خصوصی سازی شده، امکان کلیک بالا تر میرود و عدد  ctr نیز بالا تر میرود.

بنابراین انتخاب کلمات و شکل نهایی یا پیامی که محتوای تبلیغاتی ارائه می دهد باید به گونه ای باشد که بتواند بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبان قرار دهد و آنها را به سمت اهداف شما ترغیب کند.

 

نگارش یک محتوای تبلیغاتی

برخی از تکنیک هایی که برای نگارش یک محتوای تبلیغاتی می بایست در نظر گرفت می پردازیم

  • استفاده نکردن از واژه های تخصصی در متون تبلیغات
  • استفاده از نشانه هایی که توجه مخاطب را به خواندن متن ترغیب می کند
  • استفاده از شعار های کوتاه و جمله های جذاب و تاثیر گذار تبلیغاتی
  • بیان مزایا و امتیازات یا خدماتی که قصد ارائه آن را داریم
  • راهنمایی مخاطب در رابطه با شیوه ی سفارش و شماره های تماس و ارتباط
  • توجه به زمان ارسال پیامک انبوه و در نظر داشتن ساعاتی که در آنها بازدید و بازدهی تبلیغات ارسالی شما چندین برابر خواهد شد
  • انتخاب و گزینش مخاطبین و مشخص کردن جامعه ای که قصد ارائه خدمات به آنها را دارید

همانطور که اشاره کردیم موارد ذکر شده در بالا برخی از نکاتی هستند که در نوشتن محتوای تبلیغاتی و جلب مشتری برای اهداف کاری تان بسیار حائز اهمیت خواهد بود.