اصول بازاریابی مانند شناخت مخاطبان هدف، شناخت محصول و غیره را بیاموزید. در انواع روش های مختلف بازاریابی مورد نیاز است. همین امر در مورد بازاریابی پیامکی نیز صدق می کند که بسیاری از کسب و کارها از آن استقبال می کنند. دلیل اصلی شکست بازاریابی پیامکی این است که گاهی اوقات این اصول اولیه از همان ابتدا فراموش یا نادیده گرفته می شوند. برخی از افراد بر این باورند که به لطف در دسترس بودن و استفاده آسان از ابزار پیامک، به راحتی می توانند فروش و مشتریان خود را از طریق آن افزایش دهند، در صورتی که هدف از ارسال پیامک فقط کمک به برند نیست. ماهیت برند را مخدوش می کند و کار را دشوارتر از قبل می کند.
عدم داشتن هدف
"عدم هدف" یکی از دلایل اصلی شکست بازاریابی پیامکی است. این امر در سه حوزه مشهود است:
• در بازاریابی هیچ هدفی وجود ندارد: قبل از شروع بازاریابی پیامکی، باید بدانید که هدف از ارسال پیامک در برد پیامک چیست؟ آیا می خواهید فروش خود را افزایش دهید و تنها چیزی که به ذهن شما می رسد پیامک است که از شما خرید کنند؟ باید بگوییم که شما از آن دسته افرادی هستید که از بازاریابی پیامکی نتیجه ای نگرفتید! حتی اگر بخواهید محصول خود را بفروشید که اصلا بد نیست، ابتدا باید مرحله آگاهی از برند را طی کنید، سپس در طول کمپین تفاوت بین رقبای خود را در ذهن مخاطب شناسایی کنید و سپس پیامک ارسال کنید. شما را به خرید محصول دعوت می کند. ¬ سفت کنید
• بدون هدف از انتخاب مخاطب: صرف نظر از اینکه محصول یا خدمات شما چقدر مفید است، عموم مردم پیام های SMS شما را بدون فیلتر دریافت نخواهند کرد. در بازاریابی پیامکی هر چه تعداد پاپامک بی هدف برای تعداد زیادی ارسال شود، نتیجه ناامیدکننده تر خواهد بود. در پنل پیامک می توانید سن، جنسیت، شهر، استان، کد پستی و ... را انتخاب کنید تا از ارسال پیامک بی هدف خودداری کنید. اول از همه، شما باید جلساتی داشته باشید و تصمیم بگیرید که مخاطبان شما از چه کسانی تشکیل شده اند (مثلاً می توانند دختران و زنان 17-35 ساله باشند که عموماً در مناطق 1-5 با لباس زندگی می کنند)، سپس می توان این افراد را دسته بندی کرد و آن را در برد اس ام اس بفرستید.
• هنگام ارسال پیامک هدفی وجود ندارد: در مطالب قبلی به زمان مناسب برای ارسال پیامک اشاره کردیم و گفتیم این زمان بایدها و نبایدهایی دارد، اما شما قانون کلی را بر اساس کسب و کار و مخاطب خود تعیین می کنید. هرچه مخاطبان و سبک زندگی آنها را بهتر بشناسید، تصمیم گیری برای شما آسان تر خواهد بود. وقتی بعد از آزمون و خطا و انتخاب دوران طلایی به آن تصمیم رسیدید، دیگر آن را تغییر ندهید. ارسال پیام‌های متنی در زمان‌هایی که گیرنده انتظار آن را ندارد و همچنین ارسال مکرر و بدون برنامه‌ریزی ممکن است باعث شکست بازاریابی پیامکی شود.
 
عدم تحلیل کمپین های بازاریابی پیامکی
یک پیامک خاص، در یک زمان خاص، مثلا در یک موضوع اجتماعی، می تواند بازخورد بسیار خوبی به برند شما بدهد، اما اگر آنالیز به درستی و در زمان مناسب انجام نشود، آن را نادیده می گیرید! تجزیه و تحلیل کمپین پیامکی یکی از مهم ترین مراحل بازاریابی پیامکی است که اغلب نادیده گرفته می شود. در سامانه پیامکی به ازای هر پیامک ارسالی گزارش های دقیقی داده می شود و با تحلیل به موقع گزارش ها به راحتی می توان میزان موفقیت یک پیامک را بررسی کرد که ممکن است یکی از عوامل متن، زمان، مقصد مخاطب باشد. یا همه . هماهنگی و جلسات منظم با تیم ارتباط با مشتری می تواند در تحلیل کمپین ها مفید باشد.
عدم اعلام نحوه لغو اشتراک خبرنامه از طریق پیامک
همیشه افرادی هستند که از نحوه کار شما انتقاد می کنند و می خواهند شما را ترک کنند، اگر راهی برای بیرون آوردن آنها پیدا نکنید، نه تنها آنها را عصبانی می کند بلکه باعث پیگرد قانونی نیز می شود. اگر به طور مرتب لغو عضویت خود را از خبرنامه پیامکی خود اعلام نکنید، از تعداد فالوورهای خبرنامه پیامکی خود راضی نخواهید بود زیرا آنها چاره ای جز ماندن ندارند! اگر تعداد زیادی از اعضا عضو خبرنامه پیامکی شما هستند اما به پیامک شما پاسخ نمی‌دهند یا از تخفیف‌های شما استقبال نمی‌کنند، باید به دنبال دلیل آن باشید و با لغو اشتراک پیامک از شکست بازاریابی پیامکی جلوگیری کنید.
همیشه به یاد داشته باشید که مشتریان هم مثل ما انسان هستند، گاهی خوشحالند، گاهی غمگین، گاهی نیاز به خرید دارند و با خرید مشکلی ندارند، گاهی حوصله هیچ چیز را ندارند، حتی پیامک شما! بنابراین انتظار نداشته باشید که آنها به تمام پیامک های شما پاسخ دهند و اگر پاسخ ندادند، می خواهید تعداد پیامک ها را افزایش دهید. یک ارائه هوشمندانه و به موقع می تواند حتی مخاطبان بی حوصله نوشتن برای شما را خوشحال کند. همیشه خود را در جمع مخاطبان سرنوشت قرار دهید